Däck

Däck, hjulens skor

Eftersom bilens däck är den enda del som är i direkt kontakt med körbanan är dess skick av största värde. Välskötta däck gör dina resor både säkrare och billigare. Att ha rätt lufttryck i däcken är lika viktigt som en bra sula i dina skor. Dock är det inte alltid helt lätt att veta hur mycket luft som ska vara i däcken, på denna sida ska vi förtydliga vad du bör tänka på och hur du går tillväga för att få rätt lufttryck i däcken.

Lufttryck

Har du koll på vilket mönsterdjup dina däck skall ha? Om du inte vet det är du inte ensam. 1,2 miljoner Svenska bilar kör varje år runt på vägarna med bilar vars däck har ett mönsterdjup under det rekommenderade 3 mm. I Sveriges röriga årstider med nederbörd på sommaren och snö på vintern är ett bra mönsterdjup A och O. Så ta hand om dina däck!

Mönsterdjup

 

däck på en bil

Bildäckets uppbyggnad och funktion

Utan bildäcket skulle fordonet inte kunna förflytta sig, men hur är egentligen bildäcket uppbyggt och vilket syfte har det för körningen?

Ett bildäck är i grund och botten en ring av gummi som omges av en rund fälg (eller hjulet). Det består av en kombinerad sammansättning av olika gummimaterial, textilfibrer och ståltrådar. Materialen är dock först härdade via en kemisk reaktion, vilken i branschen kallas för vulkanisering.

Däckets innersta lager består av lufttätt syntetgummi medan bildäckets stomme utgörs av textilfibrer i radiella bågar, vilka gör bildäcket motståndskraftigt. Så kallade klincher ser till att hålla fast bildäcket på fälgen och de är ytterst slitstarka.

En vulst används för att hålla tätt mellan fälgen och själva bildäcket, vilket i praktiken gör att bilens klarar av att öka hastighet samt bromsa. Den yta som är i direkt kontakt med underlaget kallas för slitbana och är en greppstark gummiblandning.

Ett bildäcks primära funktion är att greppa mot vägbanan, dämpa körvibrationer samt undvika slitage på hjulet. Ibland kan bildäck vara fyllda med luft, andra gånger med vätska eller helt solida. Det är viktigt att välja bildäck som passar just din bil – rådfråga gärna din mekaniker.

 

däck gunga

Allt om däck!

Har du sett till att byta bildäcken inför den nya säsongen? Se till att ha koll på regler gällande när sommardäck och vinterdäck ska på och av. Rätt bildäck under rätt säsong är nämligen viktigt för en trygg och säker biltrafik. Följer du inte reglerna gällande sommar- och vinterdäck är dessutom böterna stora.

Ett stående tips är att regelbundet se över bilens fyra hjul – både under säsong och i samband med byte. Slitna bildäck är en säkerhetsrisk oavsett vilken typ av bildäck det rör sig om. Med det sagt behöver inte nya bildäck köpas inför varje säsong; kvalitetsdäck tenderar att hålla sig i gott skick under flera säsonger.

Det gäller dock att sköta däcken på rätt sätt för att garantera en lång livslängd och en säker körning.

Continental, Nokia och Goodyear är tre stora däckfabrikanter som i regel håller hög klass av bildäck.

 

 

 

Skillnaden mellan sommar- och vinterdäck

Har du koll på vad som skiljer ett sommardäck mot ett vinterdäck? Någon anledning till att vi behöver byta mellan säsonger borde det ju finnas.

Vinterdäcket har sin bästa prestationsförmåga i temperaturen 7°C, vilket alltså gett upphov till den här däckvariantens namn. Det är själva gummiblandningen som spelar den avgörande rollen när det kommer till vinterdäckets egenskaper. Blandningen förhåller sig nämligen mjuk även i lägre temperaturer, vilket innebär att däcket inte hårdnar i samband med kyliga vintergrader. När ett sommardäck används i lägre temperatur försämras prestandan avsevärt.

Mönsterprofilen skiljer sig också mot sommardäcket genom att vara betydligt djupare. Det här krävs för att körningen ska vara säker i snö, kyla och nederbörd. Det skiljer sig från ett sommardäck genom en gummiblandning som förblir mjuk i låga temperaturer och en djupare mönsterprofil. Designen på vinterdäckets slitbana, det vill säga den yta som är närmast körbanan, består av många kanaler. Det ökar i sin tur greppvinklarna och fordonet får en bättre drivkraft.