Mönsterdjup

Vad gäller? Mönsterdjup för däck

Bra mönsterdjup på däcken ökar din säkerhet avsevärt. Då bilens däck är den del som skapar friktion mot vägen och på så sätt både tar dig framåt och stannar dig i tid. Att ha för lågt mönsterdjup ökar risken för både vattenplaning och onödiga däckskador. Vid inbromsning påverkar mönstrets djup även din bromssträcka, alltså den sträcka din bild färdas från och med tidpunkten du trycker på bromsen, tills din bild står helt still. Man kan märka en avsevärd skillnad speciellt vid körning på våta underlag eller på snöbelagda vägar. Det är därför av största vikt att du har koll på vad våra lagar om mönsterdjup säger samt hur man kontrollerar sina däck. Klicka här om du letar efter information specifikt om mönsterdjup för vinterdäck.

Vad säger lagarna om mönsterdjup?

Enligt svensk lag ska däcken på lätta fordon och personbilar ha ett djup på minst 1,6 mm. Under vinterperioden 1 december till och med 31 mars när det är lag på att använda vinterdäck är det mins 3 mm som gäller. Dock är rekommendationen att mönsterdjupet ska vara minst 3 mm, då ett djup under detta avsevärt försämrar däckets prestanda.

Det är inte helt ovanligt att polisen genomför så kallade däckrazzior. Det är en ordinarie trafikkontroll där föraren blir erbjuden att även få bilens däck undersökta. Det är mönstrets djup samt däckets lufttryck som undersöks under dessa kontroller. Straffet för att framföra sitt fordon med otillräckligt mönsterdjup är böter på 1200 kr. I en rapport som togs fram hösten 2016 visade det sig att mer än var fjärde undersökt personbil hade minst ett däck vars mönster var mindre än tre millimeter djupt. Detta innebär att 1,2 miljoner bilar framförs med däck vars prestanda inte är optimal.

Hur kontrollerar man mönsterdjup?

 

Har du en gammal femkrona liggandes kan du använda detta för att kontrollera mönstrets djup. Det är nämligen 3 mm mellan upphöjda, tryckta femmans övre horisontella kant och myntets ytterkant. Har du inte en gammal femkrona finns det mönsterdjupsmätare eller så kan du kika på däckets mönsterdjupsvarnare. En mönsterdjupsvarnare är en upphöjning i gummi i mönsterspåren. När däcket har slitits ner så att mönstersdjupsvarnaren är i samma höjd som resten av däckets yta skall däcket bytas ut. Under besiktning och hos professionella däckspecialister används ett instrument som kallas mönsterdjupsmätare. Detta verktyg mäter djupet på en tiondels millimeternivå.

Körning på våta eller snöbelagda underlag

För att däcket skall få kontakt med körbanan vid körning på blöta eller snöbelagda vägar är däckmönstren försedda med ”kanaler”. Dessa kanaler är där för att transportera bort vatten eller snö från kontaktytan, ut över sidorna eller rakt bakåt. Desto djupare dessa kanaler eller mönstrets djup är, desto bättre blir dessa på att transportera bort vattnet eller snön.

Vattenplaning

Vattenplaning är benämningen av det fenomen som uppstår när däcket tappar kontakt med underlaget. Detta händer antingen då hastigheten är för hög eller mönsterdjupet för lågt för att transportera bort vattnet från däckets yta. Vattenplaning kan ske väldigt plötsligt och får föraren att känns sig helt maktlös. Det man ska göra om man råkar ut för vattenplaning är att försöka hålla ratten och bilen rakt, eventuellt försöka korrigera bilens riktning med små väldigt lätta motstyrningar och vänta på att hastigheten sjunker och däcken återfår kontakt med körbanan. Redan då mönstrets djup är lägre än 3 mm ökar risken för vattenplaning exponentiellt.

Nordiska dubbfria vinterdäck och mönsterdjup

Våra nordiska dubbfria vinterdäck har en tendens att bli ganska oberäkneliga vid mönsterdjup under 4–5 mm. Detta då mönstret i däcken är gjorde för att kunna hantera våra nordiska vintrar med snö och is på vägbanan, inte huvudsakligen våta underlag. Man har märkt att däcken håller sig relativt stabila i kurvtagning under våta väglag, men när mönstret slits ner kan det hända att sidgreppet plötsligt släpper.

Det är vanligt att vi väntar med att byta ut våra friktionsdäck under sommarväglag och istället ”kör slut” på dessa. Dock har ett par slitna nordiska friktionsdäck upp till 50-100 procent längre bromssträcka på våta underlag, jämfört med nya sommardäck.

Fråga en däckhandlare

Känner du dig osäker på om ditt däck möter kraven eller är ”säkra” att fortsätta framföra. Chansa inte, ta hjälp av en professionell däckhandlare! De kan både kontrollera ditt exakta spårdjup och ge dig tips på vad du bör tänka på om du vill fortsätta med dina gamla däck. Visste du tillexempel att man kan byta plats på däcken för att skapa en mer jämn förslitning. På så sätt kan du hålla dina däck säkra under längre tid.