Vattenplaning – tänk på det här!

Vattenplaning – tänk på det här!

vattenplaning på bilvägen

Den som tar körkort stöter tidigt på begreppet ”vattenplaning” och det finns en anledning till det. Att råka ut för vattenplaning är nämligen lätt hänt om inte fordon och förare är förberedda på rätt sätt. Riskerna är stora vid den här sortens trafiksituation och kan leda till avåkningar samt olyckor. Fordonet tappar nämligen sin direkta kontakt mot vägen, vilket gör att föraren också tappar kontroll över fordonet. Just därför är det A och O att ha förståelse för vad som orsakar vattenplaning samt hur du som förare kan undvika detta.

 

Vad är vattenplaning?

Vattenplaning uppstår i samband med kraftigt regn, men det kan även finnas en risk vid lättare regn. Det är därför alltid till din fördel att ha respekt för vägbanans skick oavsett om det öser ner eller duggar. Vissa partier på vägen kan ansamla mer vatten än andra delar. Det är främst under regnets första minuter som den största risken finns, då regnet absorberar olja, fetter och kemiska substanser från vägbanan som är torr. Själva situationen med vattenplaning uppstår genom att en slags vattenfilm bildas mellan vägbanan och däcken. Det finns med andra ord inget fäste, vilket leder till att föraren inte längre kan kontrollera styrning, bromsning eller acceleration.

 

Riskfaktorer

Spårbildningar i vägbanan leder till större risker för vattenplaning. Därför är det också av stor vikt att fordonets däck är i bra skick. Slitna däck är en vanlig orsak till att vissa bilar drabbas mer än andra av vattenplaning. Det gör det ännu svårare för däcken att stå emot vägbanans hala underlag. Fordon med riktigt breda däck tenderar i högre grad att råka ut för vattenplaning eftersom den totala vikten blir fördelad på en större yta. Vattnet håller sig då också längre kvar mellan vägspåren och däcken. Med det sagt finns det alltid risk för vattenplaning oberoende av vilka däck som används, men rätt däck förebygger risken. Ett rejält mönsterdjup gör det lättare för däcken att dränera bort vattnet. Se därför till att se över dina däck mellan varven och ta en extra titt på mönsterdjupet.

Hastigheten spelar också in när det kommer till riskfaktorer för att råka ut för vattenplaning. Att köra fort vid regn är en direkt riskfaktor och det gäller även vid omkörning. Kör jämnt och utan att öka hastigheten för mycket vid omkörning. Det handlar inte om att krypköra, utan att körningen ska vara jämn överlag.

Gör så här vid vattenplaning

Om olyckan skulle vara framme och du råkar ut för vattenplaning en regnig dag gäller det att vara lugn. Panik är aldrig en lösning vid den här sortens situation även om rädsla uppstår när fordonet inte längre kan kontrolleras. Ett lugnt agerande är till din absoluta fördel. Att försöka manövrera bilen kan göra läget värre och det bästa är istället att försöka upprätthålla din färdriktning. Ratten bör inte vridas fram och tillbaka eftersom det lätt leder till ännu mindre kontroll.

Att trampa på bromsen är ofta den första instinkten, men viktigt att känna till är att kraftig bromsning gör det lättare för bilen att glida på vattenfilmen. Det gör i sin tur att hastigheten ökar istället för att minska.

Summa summarum gäller det att inte gasa, inte bromsa och heller inte styra fordonet. När däcken på nytt fått grepp mot vägbanan kan körningen tas upp. Tipset är att stanna till en stund direkt efter att det hänt. Du har säkert adrenalinet på topp och för att komma ner i varv gör lite vila från körningen gott.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *